חברות לעיצוב ופיתוח מוצרים: האנשים שלוקחים כל המצאה קדימה
לא חשוב אם מדובר בקסדה משוכללת בשדה הקרב או בבר המים שלכם בבית – מאחורי כל מוצר שאנחנו מכירים יש ממציא שמביא את הרעיון הבסיסי ויש חברה לפיתוח מוצר שהופכת אותו למציאות. הכירו את החברות לעיצוב ופיתוח מוצרים שחושפות את מאחורי הקלעים של התחום המרתק בתעשייה
חברות לעיצוב ופיתוח מוצרים: האנשים שלוקחים כל המצאה קדימה
צילום: Shutterstock – Chaosamran_Studio
איך מוצר נולד?
קודם כל ברעיון במוחו של ממציא. זה יכול להיות סטארטאפיסט, יזם או כל אחד שרואה צורך ומוצא לו פיתרון. לא חשוב אם מדובר בתחום הצבאי, האזרחי או הרפואי, בסופו של דבר התהליך דומה. מתחילים עם רעיון, ממשיכים עם תכנון ואז מגיעים לשלב היישום בפועל.
אלא שכל אחד מהשלבים האלה קריטי להצלחה – וחשוב מאוד להיעזר במומחים. כאלה שמכירים את הדקויות של רישום הפטנטים, שיודעים מה תזוזה או הקטנה של סנטימטר יכולים לעשות להצלחה או כישלון של מוצר.
חברות לעיצוב ופיתוח מוצרים הן שלב קריטי בתהליך – וחלק בלתי נפרד ממנו. אנשי המקצוע שלהן נכנסים לתמונה בשלבים מוקדמים מאוד ויוצאים ממנה רק אחרי שהמוצר המוגמר כבר נמצא על המדף. ובין לבין הם מייעצים, עוזרים, מתכננים ועושים כל מה שצריך כדי לדייק את החלום ההוא למציאות מנצחת.
“מרעיון למוצר”: חוד החנית בעיצוב מוצרים
מהמוצר הראשון שפיתחה, במשרד מאולתר בפארק התעשייה תפן שבצפון, ועד היום כשהיא מנהלת חברה עם שתי שלוחות בצפון ובמרכז, אירית פרג’ון רולדאו לא נחה לרגע. לפני 25 שנה הקימה את “מרעיון למוצר” ועם השנים הפכה אותה לשם דבר בתחום. לא לחינם החברה בבעלותה הפכה לחוד החנית בעיצוב ופיתוח מוצרים בארץ ובעולם – עם ניסיון נצבר יקר מפז של עבודה מול צוותי פיתוח בחברות שונות.
מוצרים רפואיים שעוצבו בחברה משווקים כיום בעולם על ידי ענקית השיווק Kimberly-Clark, וברשימת הפרויקטים שלה ניתן למצוא חברות ענק כמו פיצה האט,Manfortto האיטלקית, ו- Rotho השווייצרית. לצד ניהול החברה , פרג’ון רולדאו משמשת גם כיועצת ומרצה של משרד הכלכלה ובמסגרת תרומתה לקהילה היא מדריכה נוער בפיתוח מוצרים. “עיצוב תעשייתי נועז יכול להתקיים רק מתוך הבנת תהליכי הייצור”, מסבירה פרג’ון רולדאו את משנתה בתחום. “תוכל להגיע עד קצה גבול היכולת של טכנולוגיית הייצור אבל לא לעבור אותו. עיצוב תעשייתי ופיתוח המנותקים מייצור עלולים להרוג מוצר”.
מרעיון למוצר
מעורבים בכל השלבים בדרך
כדי להבין את סוד ההצלחה של “מרעיון למוצר” צריך להכיר את אירית, הבעלים – אישה שלא נותנת לשום דבר לעצור אותה. לאחר שסיימה את לימודי עיצוב המוצר בבצלאל וזכתה בפרס “גלס” לעיצוב, היא קבעה לעצמה יעד שאפתני – לראות בכל יום מוצרים שלקחה חלק בפיתוח שלהם על המדפים.
“אמרתי לעצמי שאני צריכה ללמוד את כל שרשרת הפיתוח, מהרעיון ועד למוצר, ולכן המשכתי ללימודי תעשייה ופלסטיקה בפרויקט של סטף ורטהיימר שהוא גם גאון תעשייה וגם ציוני מובהק. קיבלתי שם כלים שאני משתמשת בהם עד היום. משם המשכתי לאוניברסיטת תל אביב כדי ללמוד החדרה של מוצרים רפואיים לשוק”.
אחרי שסיימה את התיאוריה היא עברה לפרקטיקה והקימה את “מרעיון למוצר” שפועלת בשתי שלוחות: האחת במגדלי עזריאלי בתל אביב והשנייה בגליל. “חשוב לזכור שהמפגש הראשון של כל אחד מאיתנו עם המוצר הוא דרך העיצוב שלו”, היא אומרת. “אם המוצר ברור, אינטואיטיבי לשימוש ועונה על צורכי הלקוח – יש כאן הצלחה. החברה שלנו משתלבת כבר בשלבים המאוד ראשוניים של פיתוח המוצר. אנחנו מצטרפים לצוותי הפיתוח ושותפים בשלבי האפיון הראשונים והמאוד קריטיים ומכריעים של המוצר”.
מהו היתרון בעבודת הצוות?
“כל מי שעובד איתי הוא איש צוות ומקצוען בתחומו. אחרי שמוגדר אפיון המוצר ,אנחנו מעצבים, מתכננים, בונים את האבטיפוס ומגישים את תיק המוצר לייצור. במידה שמדובר בחברת פיתוח אנחנו משתלבים בתוך המנגנון שלה, ואם מדובר בלקוח שבא עם רעיון, אנחנו נעשה הכל בעבורו”.
לדבריה, “רכשנו ניסיון רב בהשתלבות בתוך צוותי פיתוח. חברות הפיתוח עוסקות בתחומים שונים, ולרבות מהן אין מעצבי מוצר, מתכננים מכניים, אנשי הנדסת אנוש ובוני מודלים. אנחנו מצטרפים אל צוותי הפיתוח, לומדים אותם, לומדים את המוצר ועובדים יחד”.
מה אני, כבעל רעיון, צריך לדעת לפני שאני פונה אלייך?
“צריך להבין את התהליך ומהו היקף העבודה הנדרש כאן. בפרויקטים של יזמים או של חברות סטארט-אפ אנחנו מתחילים בשיחת הסבר שבה אנחנו פורשים בפני הלקוח את התהליך ואת המשמעות שלו. פרסמנו עשרות מאמרים בנושאים הנוגעים לפיתוח מוצר שניתן לעיין בהם באתר החברה, ממדריך לסקר פטנטים חינמי ראשוני דרך הסבר על עיצוב ופיתוח ועד לאופציות מימון לפרויקטים”.
קראתי את המאמרים והגעתי אלייך. איך נראה התהליך כעת?
“השלב הראשון הוא מחקר עם צוות גדול ככל הניתן, שם נגדיר את גבולות הגזרה של הפרויקט. בסיום האפיון מתחילה עבודת העיצוב, התכנון ההנדסי, הנדסת האנוש , טיפול בחווית המשתמש בניית המודלים והכנת תיק המוצר לייצור .
“הלקוח מעורב בכל השלבים. אנחנו מציגים את ההתפתחות של הפרויקט בהדמיות ממוחשבות (שהן ציורי מחשב שנראים כמו צילומי מוצר ממש) ובאמצעות מודלים פיזיים המיוצרים ממדפסות תלת ממד או עיבוד שבבי. העבודה שלנו כוללת לא מעט התחבטויות, ואין כמעט מצב שיש תשובה אחת. לכן אנחנו עובדים יחד, בסינרגיה, כך שאין ניתוק בין עבודת המעצב למתכנן המכני, בונה האבטיפוס והיצרן.
כך זה נראה בסוף
מרעיון למוצר
“הניסיון שלנו מראה שמיזוג ביניהם מביא למוצר אופטימלי. אנחנו מעצבים בעיקר מוצרים המתאימים לייצור בסדרות בינוניות וגדולות, בטכנולוגיות ייצור שונות. אנחנו שותפים של חברה המייצרת ומרכיבה מוצרים עתירי חלקים בסין ובאירופה, וחברה המייצרת בהדפסות תלת ממד מוצרים מטיטניום ואלומיניום. אלו אופציות מצוינות ללקוחות להמשיך איתנו עד הייצור.”
“אחת ההתמחויות הבולטות של “מרעיון למוצר” היא התחום הרפואי, ושם גם נמצא אחד המוצרים המשמש דוגמא טובה לאופי עבודת הצוות שלנו במאמץ לתת מענה לשלל הצרכים של הלקוח, במקרה זה הלקוחה”. אומרת פרג’ון רולדאו. “”Tipi” של חברתConTipi ,הוא מכשיר למניעת צניחת הרחם ובריחת שתן שנמכר ומשווק בעולם על ידי Kimberly-Clark“.
“המוצר היה אתגר מורכב גם ברמת הצורך הרגשי של המשתמשת. מצאנו יחד, עם צוות הפיתוח של הלקוח, פתרון המדגיש את איכות החיים של המטופלת ולא את החולי והפגיעות בנשיות”.
לסיכום, השילוב בין צוות פיתוח טוב והבנה של צרכי המשתמש, מוליד מוצרים המתרגמים את הצרכים הללו לחומר. כך ה”רעיון” הופך ל-“מוצר” נוח, נגיש ואינטואיטיבי וצוות הסטודיו מלווה את הלקוח בכל שלב מהדרך.
מרעיון למוצר
טלפון: 077-8050085
דף מאמרים באתר עם עשרות מאמרים>>>
דף מוצרים רפואיים “Tipi” של חברת ConTipi>>>